نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید   ( 1181 )                                                                         

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


( قسمت چهارم )


ساقیان چشمه ی حقیقت

 ( جزء نوردهم صفحه 362 آیه22 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

یَوْمَ یَرَوْنَ الْمَلَائِکَةَ لَا بُشْرَى یَوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمِینَ وَیَقُولُونَ حِجْرًا مَحْجُورًا

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

روزى که فرشتگان را ببینند آن روز براى گناهکاران بشارتى نیست و مى‏ گویند دور و ممنوع [آید از رحمت‏ خدا]


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

آن بدبخت مشرکان به حکم آن که ؛

زخم خورده ی شمشیر عدل ازل بودند ؛

بر رسول خدا (ص) اقتراح آیات کردند !

و دو چیز خواستند :

یکی دیدن فرشتگان !

و دیگری دیدن حقّ تعالی !

ایشان را جواب دادند که‌ ؛

آن روز که فرشتگان بینند ؛

روز مرگ و روز رستاخیز ،

با عذاب و عقاب است !

نه روز فرشتگان رحمت و ثواب !

... وَ یَقُولُونَ حِجْرًا مَحْجُورًا

دیدن خداوند ؛ بر شما حرام است ؛

که ؛ دیدن خداوند به صفتِ رضا ؛

نه سزاوار کافران است !

چه ؛ کافران را یک دیدار است ؛

به صفتِ غضب ، در عرصه ی قیامت ؛

در وقت تجلّیِ عام ؛

پیش از آن که مؤمنان در بهشت شوند ؛

که ؛ آن روز کافران از خداوند محجوب هستند !

و این آیت دلیل ظاهر است بر این که ؛

مؤمنان را حجاب نیست ؛

و حساب با کافران ؛ جز عتاب نیست !

 

که گفتــــــــه اند :

هرکه از دوست محجوب است ؛

در عین بلیّت است ؛

هرچند کلید خزانه های پادشاهیِ جهان را در آستین داشته باشد !

 

و هرکه به لطف دوست ؛ مجذوب است ؛

در عین عطیّت است ؛

هرچنـــــــد نان شب نداشته باشد !

 

که عارفی بزرگوار گفته است :

بار خدایا ؛

هرچه عذابم کنی ، فرمان تو راست ؛

امّا به حجابت عذابم مکن ،

که طاقت حجاب تو را ندارم !

 

ای جوانمـــــــرد :

بدان که آفتاب از مشرقِ ازل برآید ؛

به هر سینه ای که تابد ؛

درِ سعادت و کرامت بر او بگشاید ؛

به هر حالی که بُوَد و به هر کوئی که رود ؛

مقصدش درگاهِ حقّ بُوَد ،

و در دیده ی یقینش نور اعتبار افعال ذوالجلال !

بر رخسارش گُلِ نوال ؛

در مشامش نفحه های روضه ی وصال ؛

بر سرش تاج وقار ؛

و در برش حُلّه ی افتقار !

بر ظاهرش کسوت عبودیت ؛

و در باطنش نظر ربوبیّت ؛

این است صفت پیغمبران و رسولان ؛

که خیار خلقند و صفوت بشر ؛

داعیان سر کوی شریعت ،

و ساقیان چشمه ی حقیقت !




موضوع :